Rabu, 15 Jun 2011

Kepahitan sebuah perjuangan



Sudah lama tidak mencoret sesuatu di laman ini, memang menjadi kebiasaan apabila mempunyai blog, cabaran yang paling hebat ialah untuk meng'update' blog.

Sungguh kagum dengan sesetengah sahabat-sahabat yang tidak jemu berkongsi dan terus berkongsi pengalaman, ilmu dan sebagainya.

Tahniah diucapkan buat kalian, moga-moga perkongsian kalian pasti bernilai ibadah dan ada manfaatnya.. (^_^)

Rumah Sewa Lama


Setelah hampir 1 tahun setengah berada di Dataran Mu'tah ini, banyak pengalaman pahit, manis, masam yang berlaku di sekeliling saya, dengan celoteh ahli rumahnya, tuan rumahnya dan sebagainya. Kami ahli rumah mengambil kata sepakat untuk berpindah ke rumah baru, merasai suasana baru.

Rumah yang kami duduki dahulu pasti meninggalkan memori yang cukup indah. Tuan rumahnya yang begitu baik, rumahnya yang begitu besar keadaanya yang begitu tenang dan jauh daripada pekan.

Rumah dahulu cukup dekat dengan Jamiah, bayangkan kalau kelas bermula pada pukul 8.00 pagi, paling lewat kami siapkan diri dan bertolak daripada rumah pukul 7.45 pagi, tergesa-gesakan sedikit, tapi memang menjadi rutin kami. (^_^)

Kalau diikutkan dulu, duit dah boleh jimat kerana jarak rumah lama dengan jamiah sangat dekat, kalau berjalan pergi ke Jamiah hanyalah memakan masa 15 minit. Namun biasalah, kemalasan itu pasti ada, saya sendiri pun rasa boleh mengira berapa kali berjalan kaki pergi ke Jamiah.

Van sapu ataupun bas mini (coaster) pasti menjadi pilihan kami untuk memudahkan perjalanan ke Jamiah. Kalau hendak ikutkan tambang coaster hanyalah 17 qurush, macam nilai sen kalau dekat dengan malaysia, manakala tambang van sapu pula 50 Qurush. Mahal betul van sapu, namun itulah yang menjadi pilihan pertama kami di rumah lama, bukan sebab mempunyai wang lebih akan tetapi nak cepatkan perjalanan. (^_^)

Yang menjadi kesulitan kalau di rumah lama dahulu, apabila tibanya waktu giliran untuk memasak, hari itu bagaikan senaman berjalanlah buat kami ini kerana jarak antara rumah dengan kedai boleh katakan jauh jugak sedikit. Lagi memenatkan kalau terlupa untuk beli sesuatu, terpaksalah berpatah balik ke sana.

Serba sedikit warna warni kehidupan kami dahulu yang pastinya tidak dapat dilupakan. Baru sahaja tuan rumah dahulu talifon bertanyakan khabar macamana keadaan kami di rumah baru ini. Tuan rumah dahulu cukup cakna dan mengambil berat kami semua. Moga dapat bersua lagi dengan Abu Muhammad InsyaAllah.

Rumah Sewa Baru

Suasana memang boleh dikatakan jauh berbeza daripada rumah lama. Suasana dahulu tenang, cukup tenang. sekarang ini biasalah apabila berada di pekan kebisingan itu pasti didengari.

Celoteh penjual yang memang tidak jemu-jemu mencari pelanggan. Dengan nada yang cukup lantang  "banduroh nus leror battikh rubu' leror" (tomato setengah dinar, timun suku  dinar) Memang disitu boleh lihatlah semangat yang tidak pernah luntur pasti boleh dibanggakan mereka.

Namun pelik juga arab ni, tidak ada altenatif lain ke yang sesuai untuk menarik pelanggan lebih ramai datang... Musykil betul.

Kalau dulu jauh daripada masjid. Alhamdulillah rumah baru sekarang cukup dekat dengan masjid. Azan dan Iqomah jelas kedengaran daripada cerobong speaker. Moga-moga dapat ringankan diri ini untuk berjamaah 5 waktu di masjid insyaAllah.

Suasana baru ini pasti sedikit sebanyak memberi kesan kepada diri saya sendiri untuk lebih tabah dalam menghadapi cabaran yang mendatang. Biasalah kekurangan itu pasti ada di dalam diri namun kekurangan itu pasti boleh ditampung dengan kelebihan yang ada.

Teringat kata-kata seorang sahabat, "jom kenali potensi diri sendiri kerana hanya diri kamu sahaja yang mengenalinya, tidak terlambat lagi untuk menyelidik mencari potensi yang tersembunyi dalam diri kerana dengan mengenalinya pasti akan menjadi panduan diri untuk menuju kearah yang lebih baik"

Kenali Diri





Suasana baru, fasa baru, rumah baru dan bilik baru ini pastinya akan membuahkan semangat yang baru di dalam diri ini dengan jitu disulami dengan usaha dalam diri.

Tanggungjawab saya sendiri sebagai seorang anak, sebagai seorang abang, sebagai seorang pelajar, sebagai seorang pemimpin di dalam persatuan di sini pasti menyedarkan peri pentingnya kawalan dari segi emosi, hati dan diri.

Imbangan kerja perlu ada untuk mengimbang dalam menghadapi pelajaran dan kerja dalam satu-satu masa. Bukan sahaja saya, kalian juga pasti pernah mengalami keadaan seperti saya.

Kadang kala terasa bahawa diriku ini tidak mampu, namun tidak ada gunanya menyesal sebelum daripada mencuba. Gagal dalam percubaan pasti akan mendewasakan kita dalam mengorak langkah membina membina jati diri kearah kejayaan.

Kalau saya yakin saya dapat lakukan yang terbaik khususnya buat diri. Kalian juga perlu sama macam saya.

Cabaran tetap ada namun anggaplah cabaran itu adalah tarbiyah diri  daripada Allah untuk mematangkan kita. Tujuan kita hidup sendiri pun adalah ujian daripadaNYA dan pastinya kita tidak akan lekang daripada cabaran dan dugaan setiap hari dan setiap masa.

Kehidupan kita ini adalah  sebuah episod pejuangan dan setiap perjuangan itu sungguh pahit untuk ditelani, namun kepahitan itu pasti akan dibalas dengan kemanisan Syurga Allah Ta'ala kelak. InsyaAllah

Saya akhiri perkongsian saya ini dengan Firman Allah Ta'ala di dalam Surah Al Baqarah Ayat 286:

"لَا يُكَلِّفُ اللَّهُ نَفْسًا إِلَّا وُسْعَهَا لَهَا مَا كَسَبَتْ وَعَلَيْهَا مَا اكْتَسَبَتْ"
"Allah tidak akan membebankan seseorang melainkan ianya mampu untuk laksanakan bebanan itu. Dia mendapat pahala daripada perkara yang dikerjakan, dan dia mendapat siksa daripada kejahatan yang diperbuatkan.

















BACA SETERUSNYA- Kepahitan sebuah perjuangan

Rabu, 8 Jun 2011

Sifat Semulajadi Dalam Diri...


Lafaz Bismillah pembuka bicara,
dibuka dengan senyuman menawan,
kuatkan diriku dalam menyusun kata,
agar blog ini dapat diupdatekan,

Mandi tak basah, tidur tak lena,
pabila problem menjelma kembali,,
buat hati, jangalah putus asa,
ada hikmah, dengan apa yang terjadi

Moga-moga pantun di atas menjadi kata-kata perangsang buat diri ini dan sahabat sekalian. 
InsyaAllah

Terdetik dalam hati untuk menulis sedikit berkenaan satu sifat begitu unik yang Allah kurniakan kepada kita semua, mungkin tidak sempurna buat kita kalau tidak melengkapi sifat tersebut.

Sifat Sedih

Semua orang pasti mempunyai sifat ini dan mustahil kalau dalam diri seseorang tidak mempunyai sifat ini walaupun sedikit. Sifat ini juga ialah salah satu sifat semulajadi yang wujud dalam diri kita. Tidak kiralah lelaki ke perempuan, kecil, besar, tua ataupun muda, pasti akan merasainya. 

Memang mudah untuk kita menghukum bagi orang yang mengalami kesedihan ini, mengatakan kepada dia cepat tersentuh hati atau sebagainya. Namun, pasti kita tidak mengetahui disebalik apa yang terasa dalam diri itu. 

Ikhlas saya katakan yang saya sendiri juga pernah merasainya dan ianya boleh dikatakan satu kesakitan jiwa yang teramat, namun pandulah ia dengan sebaik mungkin.. ^_^

Faktor-Faktor

Kalau hendak senaraikan faktor-faktor kenapa boleh terjadinya kesedihan itu, pasti tidak kan terkira dengan sebab kehilangan sesuatu, kerisauan berpanjangan, mencari sesuatu, ditimpa masalah dan banyak lagi.

Yang lebih berat lagi apabila ditimpa kesedihan itu, dan dipendamkan pula di dalam hati, ianya pasti akan menjadi suatu yang menyiksakan. Cubalah untuk atasi kesedihan dengan cara yang penuh terbaik.

Disebabkan kesedihan berpanjangan yang terjadi dalam diri kita, timbulnya sifat-sifat lain antaranya mudah berputus asa, mudah sensitif dan sebagainya.

Cara Mengatasinya

Pernah satu ketika dalam keadaan bersedih saya sempat lagi untuk senyum sehingga ditegur kenapa masih lagi tersenyum. Jawapannya mudah sahaja, senyum adalah ubat yang paling mujarab untuk menghilangkan sedikit kesedihan. 

Jom kita sama-sama kita amalkan dan melazimi doa ini untuk mengatasi kesedihan itu 

اللهُمَّ إِنِّي عَبْدُكَ ، وَ ابْنُ عَبْدِكَ ،وَ ابْنُ أَمَتِكَ ، نَاصِيَتِي بِيَدِكَ ، مَاضٍ فِيَّ حُكْمُكَ عَدْلٌ فِيَّ قَضَاؤُكَ ، أَسْأَلُكَ بِكُلِّ اسْمٍ هُوَ لَكَ ، سَمَّيْتَ بِهِ نَفْسَكَ ، أَوْ أنْزَلْتَهُ فِي كِتَابِكَ ، أَوْ عَلَّمْتَهُ أَحَداً مِنْ خَلْقِكَ ، أَوِ اسْتَأْثَرْتَ بِهِ فِي عِلْمِ اْلغَيْبِ عِنْدَكَ ، أنْ تَجْعَلَ القُرْآنَ رَبِيعَ قَلْبِي،وَ نُوْرَ صَدْرِي ، وَجَلاءَ حُزْنِي ، وَذَهَابَ هَمِّي


"Ya Allah. Sesungguhnya aku adalah hambaMu, anak hambaMu (lelaki) dan anak hambaMu (perempuan), ubun-ubunku dalam genggamanMu, hukumanMu berlaku kepadaku, Qada' (keputusan) Mu kepadaku adalah adil, aku mohon kepadamu dengan setiap nama yang telah engkau berikan untuk diriMu, atau yang Engkau turunkan dalam kitabMu, atau yang Engku ajarkan kepada seseorang dari makhlukMu atau yang engkau simpankan perbendaharaan ghaib dari ilmuMu, agar Engkau jadikan Al-Qur'an sebagai penyejuk hatiku, cahaya dadaku, pelenyap dukaku, dan penghilang kesedihanku"

Penutup


Wahai diri!! kenapa kita bersedih? tidakkah dirimu ini hanyalah pemberian sementara daripada Allah? tidakkah apa yang kamu mahukan itu adalah kurniaan daripadaNYA juga?

Wahai diri! Jangalah bersedih. engkau diciptakan atas dasar kasih sayang daripadaNYA, dan setiap cubaan dan ujian yang berlaku itu pasti ada hikmahnya. Sesungguhnya ujian yang diberikan kepada kita itu menjadi bukti kasih sayang daripada Allah kepada kita.

Wahai diri! Allah sebenarnya mahu menunjuk kepada dirimu itu, mungkin dengan apa yang kamu cuba untuk genggami itu yang menjadi penyebab kesedihan adalah satu perkara yang tidak disukai olehNYA, dan yakinlah bahawa sebenarnya Allah mahu kurniakan kepada kamu lebih baik daripada itu.

Wahai diri! Tidakkah kamu malu dengan kesedihan itu? kesedihan yang menyebabkan semua amalan lazimmu itu terabai. Allah melihat gerak gerimu wahai diri.

Wahai diri! Kamu utamakan kesedihan duniawi semata-mata. Pernahkah wujud dalam diri, kamu sedih disebabkan amalan kamu berkurangan, iman kamu semakin menurun, nafsu kamu semakin bermaharajalela?

Wahai diri! pernahkah kamu sedih hanya semata-mata mahu mendekatkan diri kepadaNYA? Yakinlah wahai diri, sebaik-baik tempat memohon adalah kepadaNYA.

Wahai diri! Jangalah bersedih kerana Allah bersama-sama dengan kita, tidak pernah jemu untuk menunggu hambaNYA meminta dan terus meminta daripadaNYA.

Moga diri kita ini tidak layu bermain dengan perasan sedih yang tiada bertempat. Moga Allah kasih ^_^

 "Ya Allah, ampunkalah dosaku ini, ku tahu kesedihan yang dirasai ini membuatkan aku jauh daripada darimu, kesedihan yang muncul ini membuatkan fikiran menjadi semakin buntu. Bantulah aku Ya Allah, agar kesedihan ini menjadi titik tolak kasih sayang terhadapMu. Tiada tempat untuk bergantung kecuali kepadaMU. Hadirkanlah ketenangan dalam diriku ini bersandarkan kepada kalamMu Ya Allah." 


Moga sahabat-sahabat sekalian mendoakan buat diri saya yang lemah lagi hina ini agar dapat menjadi seorang yang tabah dalam menghadapinya. 




BACA SETERUSNYA- Sifat Semulajadi Dalam Diri...

Selasa, 7 Jun 2011

Barisan Kepimpinan Majlis Perwakilan Pelajar Malaysia Jordan 2011-2012


BARISAN KEPIMPINAN MAJLIS PERWAKILAN PELAJAR MALAYSIA JORDAN (MPPMJ)
SESI 2011-2012


AHLI MAJLIS TERTINGGI (AMT)


PRESIDEN
Mohammad Hussin Bin Mohd Fauzi
Universiti Mu’tah Tahun 3
+962779216790
+0962785711726
husin_syria@yahoo.com.my

TIMBALAN PRESIDEN I
Mohd Arif Azfar Bin Md Ashaari
Universiti Al Al-Bayt Tahun 4
+962779799663
sufie_boy@yahoo.com

TIMBALAN PRESIDEN II
Syahirah Salwa Binti Md Harun
Universiti Al Al-Bayt Tahun 3
+9627796573509
rumputkapet_88@yahoo.com

SETIAUSAHA AGUNG
Ahmad Syakir Bin Mohd Nassuruddin
Universiti Mu’tah Tahun 2
+962776965021
syakir_mtaq@yahoo.com

TIMBALAN SETIAUSAHA AGUNG
Umme-Ayman Binti Ayub
Universiti Urduniyyah Tahun 2
+962775308917
umme_syahadah91@yahoo.com

BENDAHARI KEHORMAT
Abdul Rahman Bin Mohd Sha’ary
Universiti Yarmouk Tahun 3
+962776515082
scorman90@yahoo.com

TIMBALAN BENDAHARI KEHORMAT
Anisatul Qalbi Bin Mohd Sofiyuddin
Universiti Yarmouk Tahun 3
+962776512637
pelita_seeker@yahoo.com


AHLI BADAN PENGURUS (BP)


PENGERUSI BIRO PEMBANGUNAN MINDA & AKADEMIK
Muhamad Arif Hakimi Bin Mohd Noor
Jordan University Of Science & Technology (Medic) Tahun 3
+962779623043
koklanas90@yahoo.com

TIMBALAN PENGERUSI BIRO PEMBANGUNAN MINDA & AKADEMIK
Ainaa Nadia Binti Ab. Rahman
Jordan University Of Science & Technology (Dentist) Tahun 2
+962777714370
ainaa_nadia0909@yahoo.com

PENGERUSI BIRO PEMBANGUNAN EKONOMI
Muhammad Fadzil Athif Bin Khairuddin
Universiti Mu’tah Tahun 2
+962786715233
ibnukhai_ordon@yahoo.com

TIMBALAN PENGERUSI BIRO PEMBANGUNAN EKONOMI
Siti Hajar Binti Mohamad
Universiti Al Al-Bayt Tahun 1
+962779465562
teratak_asrar@yahoo.com

PENGERUSI BIRO KEBUDAYAAN, KESENIAN DAN SUKAN
Nazmi ‘Afifi Bin Mohammad Nor
Universiti Mu’tah Tahun 2
+962776253779
kidz_muffia04@yahoo.co.uk

TIMBALAN PENGERUSI BIRO KEBUDAYAAN, KESENIAN DAN SUKAN
Norzuriana Binti Abu Zarim
Universiti Mu’tah Tahun 2
+962786955206
zureen_ana91@yahoo.com.my

PENGERUSI BIRO PERHUBUNGAN DAN KEMASYARAKATAN
Ahmad Muhammad Syamil Bin Shuhardi
Jordan University Of Science & Technology (Medic) Tahun 3
+962779669813
syamil_capt@yahoo.com.my

TIMBALAN PENGERUSI BIRO PERHUBUNGAN DAN KEMASYARAKATAN
Putru Nur Nazwa Binti Megat Mohd Yusuf
Universiti Al Al-Bayt Tahun 3
+962775236118
yasminasrar@yahoo.com
BACA SETERUSNYA- Barisan Kepimpinan Majlis Perwakilan Pelajar Malaysia Jordan 2011-2012

Catatan Popular