Ahad, 2 Ogos 2015

AKU ANAK PIMPINAN PAS (Siri 10)



Setelah jauh membawa sahabat mengembara ke alam ala-ala fantasi. Dalam siri ini, saya akan kembalikan semua ke alam kekeluargaan kami yang penuh warna warni. Mungkin ini adalah siri yang terakhir sebelum saya tinggalkan kalian semua dengan sebuah legasi penceritaan santai dan pelbagai demi mencapai ketenangan bersama. 

Cerita tentang ayahanda saya, dunia perbahasan sudah sebati dengan jiwa dan raga beliau. Hujah ditegakkan seiring berjalan bersama nas, balagah, mantiq dan lain-lain. Adakalanya jawapan yang diberikan bersifat unik bagi mematahkan hujah lawan. Gandingan pengalaman serta kepetahan membuatkan hujah beliau sama sekali sukar untuk disanggah.

Universiti Malaya Kuala Lumpur serta Nilam Puri pernah menjadi saksi akan personaliti beliau ketika wacana dan forum dijalankan. Bergandingan dengan Ustaz Nor Deris berserta dengan ustaz-ustaz (UMNO) yang lain dalam siri rapat umum yang dijalankan. Bersemangat tanpa isi menyebabkan hujah mereka mudah untuk dipatahkan, malahan digelakkan satu dewan oleh pelajar UM ketika itu (boleh rujuk bekas-bekas pelajar yang mengikuti forum tersebut). Sahabat juga boleh search kembali di dalam You Tube perbahasan sidang DUN negeri Kelantan beberapa penggal yang dahulu ketika ayahanda menyertai perbahasan dewan.

Saya sedar bahawa, keilmuan yang tinggi bukan hanya diukur pada gulungan ijazah yang kita usahakan semata-mata. Namun yang paling utama adalah perlaksanaan daripada setiap apa yang dipelajari, pengaplikasian setiap ilmu untuk dihidangkan kepada masyarakat serta penyediaanya secara telus dan amanah.

Benda yang paling sukar bagi saya untuk manage sehingga sekarang adalah apabila berhadapan dengan lambakan kerja untuk disiapkan dalam satu masa. (multi tasking) Tiadalah idola selain daripada ayahanda dan ibunda saya. Cerita tentang ibunda, ketika kami adik beradik masih lagi dalam usia kanak-kanak. Hanya tahu ingin bermain sahaja setiap masa, ditambah pula kami dikelilingi oleh sepupu yang begitu ramai dan port bermain di teratak saya. Dah la ibunda letih bertempur di Maahad, sekarang terpaksa mengawal 7 orang adik beradik yang mudah diracuni oleh sepupu-sepupu untuk terus bermain. Hal ini menyebabkan ibunda terpaksa melarikan kami adik beradik semua ke pantai, saat itu bolehlah ibunda mengajar dan memberikan tunjuk ajar (siapkan kerja sekolah) kami adik beradik sambil menghirup udara nyaman di pantai.

Begitu juga dengan ayahanda, setiap waktu akan turun melaksanakan tugasannya. Walaupun itu adalah tugasan ayahanda, bagi mengeratkan lagi masa dengan kami adik beradik khususnya lelaki. Beliau pasti akan membawa kami bersama beliau turun menemui masyarakat setempat. Selalunya ketika sarapan pagi, ceramah dan banyak lagi. Dengan cara itu membuatkan kami tersangat rasa dekat walaupun diselubungi lambakan kerja yang tidak berkesudahan.

Sahabat, saya jadikan ayahanda dan ibunda sebagai model bukan pada jasad mereka. Namun pada pembawakannya, pemikirannya, pendekatannya dan banyak lagi. Oleh sebab itu saya berdiri dalam kancah masyarakat dengan pendekatan saya tersendiri berpandukan mereka . Atas jalan inilah saya persembahkan kepada kalian “AKU ANAK PIMPINAN PAS”

Moga Istiqamah kita hingga kemenangan.

P/S: Gambar sebahagian cucu-cucu Tuan Guru Haji Daud ketika zaman Power Rangers, Ultraman Taro dan Dragon Ball.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Catatan Popular