Ahad, 2 Ogos 2015

AKU ANAK PIMPINAN PAS (Siri 4)


Entahlah, saya pun tidak tahu daripada mana semangat menulis ini timbul walhal sebelum ini tidak pernah lagi saya meninta kalam sehingga sebegini rupa. Dah lebih daripada kebiasaan yang sunat (tiga). Banyak point yang selalu keluar juga dipengaruhi oleh olahan gaya bahasa lembaran yang saya cintai (Al-Quran). Saat bersama dengannya, terhasil banyak finding yang mengagungkan dan saya akan cuba aplikasikannya dalam bentuk catatan sebegini. Insya-Allah.
Kedengaran dengan jelas suara-suara sumbang mengatakan PAS hanya sebuah parti politik sebagaimana parti yang lain. Maaf saya katakan bahawa itulah perbezaan ketara antara PAS dengan parti yang lain. Kita digabungi oleh dua unsur penting iaitu politik (siasah) dan tarbiyah. Bukan hanya tahu berpolitik sahaja namun dikepilkan bersama dengan tarbiyah. Ahli selalu diingatkan untuk berusrah, berqiamullai dan sebagainya (perkara kebaikan). Kekuatan kita bukan hanya ditunjangi oleh semangat jasmani, bahkan disusuli dengan roh kerohanian. Ingat! PAS memang sebuah wasilah untuk kita mencapai keredhaan Allah, tapi hormatilah insan-insan yang ikhlas berjuang dan tidak melondehkan bahtera ini. Kalau ingin beralih pandang, maka silalah dengan secara terhormat mengkut amalan demokrasi berparlimen dan berperlembagaan.
Sahabat, saya dididik bukan untuk taksub dengan PAS, saya juga dididik bukan untuk menghentam sesiapa sahaja yang serang PAS, tidak saudara. Namun saya dididik untuk memahami Islam terlebih dahulu, saya dididik untuk mendalami ilmu agama sebanyak mungkin dan saya juga dididik untuk belajar mencari kebenaran. Ketika ayahanda saya melepaskan saya untuk berkelana buat beberapa ketika disebuah kampung padang pasir yang gersang. Tiada satu kalimat pesanan pun terkeluar dari mulut ayahanda agar bila berada di sana, carilah PAS… tidak saudara Cukup sekadar kutiplah mutiara ilmu sebanyak mungkin. Sampaikan saya ditegur ayahanda kerana terlibat secara langsung dengan persatuan dan mintak saya lebihkan kepada pembelajaran ilmu.
Sahabat, ayahanda saya memang terkenal dengan insan yang teliti (detail) dalam sesuatu perkara. Saya selalu ditegur tatkala bacaan dalam solat saya tidak melepasi lafaz sebutan huruf yang sebenar, selalu ditegur apabila tersalah baris walaupun dalam bacaan doa selepas solat. Sampaikan saya mengeluh adess kenapa sampai begitu sekali, apabila berfikir kembali pendekatan yang digunakan. Itulah cara yang terbaik dalam menyemai sebuah landskap masyarakat yang kaya dengan nilai-nilai murni. Hujah yang teliti, ucapan yang jelas dan perbezaan yang mengukuh. Ohh alangkah indahnya hidup ini.
Disebalik keberjayaan ayahanda saya, tiadalah insan yang teristimewa dalam hidup kami melainkan ibunda saya yang tercinta. Beliaulah segala-galanya, mengambil alih tugas ayahanda tatkala kesibukan melanda untuk mendidik saya dan adik-adik. Tidak pernah mengenal erti penat dan lelah, ibunda saya turut turun ke lapangan menyampai bekal buat ummat. Sosok ini bergandingan secara langsung menggerakkan misi dakwah. Daripada kecil sehinggalah dewasa, kami sudah terbiasa dengan situasi semua sibuk menuju ke destinasi masng-masing. Ayahanda ke arah sana, ibunda pula ke arah sini, saya pula diam seribu bahasa. Semua ini tidak lain dan hanyalah untuk kalian.
Sahabat, belajarlah untuk menghargai sebuah perhubungan antara ibu dan bapa. Taatilah mereka dan janganlah sakiti hati mereka. Cubalah sedaya upaya untuk gembirakan mereka. Saya ingin semua tahu bahawa saya sangat sayangkan mereka sepertimana mereka membesarkan saya dengan serba kekurangan di atas jalan dakwah.
Kita istiqamah kerana kebenaran.
P/S: Belajarlah daripada sejarah, Insya-Allah kita akan selamat.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Catatan Popular