Ahad, 2 Ogos 2015

AKU ANAK PIMPINAN PAS (Siri 5)



Gaya bahasa al-Qur’an cukup indah lagi menakjubkan, tersemat padanya kekayaan bahasa bercirikan aras tinggi, aras rendah, teguran keras@lembut dan sebagainya yang dikompreskan dalam kitab bermukjizat ini. Sebab itu, dalam mengungkapkan kata pada lafaz dan lembaran , jangan kita biasakan diri melemparkan perlian kepada orang kerna tidak ketahuan, balasan perlian orang lain lagi berbisa daripada kita. Berhati-hatilah saudara.

Banyak kal saya ulang dan terus ulang bahawa rakyat Kelantan mempunyai keistimewaan tersendiri yang tidak ada pada yang lain. Orang timbulkan persoalan bahawa, “PAS tak akan ke mana, mungkin hanya dapat berkubu di Kelantan dan Terengganu sahaja.’ Saya ingin respon balik kenyataan itu dengan menyatakan bahawa, “Disebalik kubu PAS itulah, insan-insan yang selalu menempa nama di media hari ini dinobatkan oleh penduduk setempat sebagai wakil suara mereka d Parlimen , Arwah Tok Guru Nik Aziz yang kami sayangi telah berjaya mendoktrinkan rakyat Kelantan bahawa kita berjuang bukan kerana individu, namun kita berjuang kerana jamaah. Ya kerana jamaah dan berterima kasihlah pada kami.”

Bercakap tentang pendidikan dalam institusi kekeluargaan. Saya akui bahawa saya adalah anak yang gagal, dulu saya terlalu malas sehinggakan istilah hari dalam bahasa inggeris pun saya hanya ingat sampai Tuesday, teruk bukan? Memaksa saya dihantar ke Kota Bharu bagi mengekang aktiviti lepak ala-ala koboi (maklumlah budak kampungkan). Tugas sekunder pendidikan saya terpaksa diambil alih oleh pengajar-pengajar yang tersangat saya sayangi dan hormati sampai kini.

Dr Mujahid Yusof Rawa yang saya segani adalah insan yang banyak berjasa kepada jamaah, tolong jangan londehkan personaliti beliau. Sosok inilah yang menggerakkan usaha mendekatkan Islam amnya kepada non Muslim. Jasanya terlalu besar bahkan menggunung tinggi bak gunung everest!

Saya diceritakan oleh ayahanda saya bahawa Tok saya dengan Tuan Guru Yusuf Rawa (ayah Dr Mujahid) terlalu rapat. Mereka satu pengajian di Mesir, sampai satu saat tok saya minta agar Tok Guru Yusuf Rawa mengajar dia bahasa inggeris kerana Tok Guru Yusuf Rawa antara orang yang menguasai bahasa inggeris ketika itu, manakala tok saya pula diminta untuk mengajar bahasa arab dek ketinggian ilmunya dalam berbahasa Arab. Sebab itu, ayahanda saya selalu ucap bahawa dia tersangat hormat kepada sosok ini. Tidak pelik semasa Muktamar terakhir berlangsung di Kuala Sellangor, saya menjadi saksi akan keakraban mereka. Lama tidak bersua dimulai dengan pelukan erat sang sahabat. Indahnya ukhuwwah disemai oleh mereka.

Tatkalaa ayahanda saya masih lagi kanak-kanak, beliau selalu dibawa oleh Tok saya. Sebab itu tidak pelik, tok saya sudah memberikan peluang untuk ayahanda saya bertazkirah seawal umur 13 tahun. Umur 17 sudah berhujah dengan Imam UMNO di kampung, dibawa bersama kitab tok (Orang Kampung Meranti tersangat tahu cerita ini), mahu keluar imam masjid tersebut tanpa bahas. Di Sekolah Arab pula (ketika itu, Kelantan di bawah pemerintahan UMNO), berhujah dengan ustaz yang cenderung kepada UMNO kerana membawa poster calon PAS ke sekolah. Naik pening ustaz tersebut dan akhirnya digelakkan oleh sahabat-sahabat ayahanda (boleh tanya sahabat seangkatan ayahanda di Sekolah Menengah Arab Pasir Mas).

Warna warni nilaian sejarah yang saya ceritakan ini kerna saya terlalu inginkan sahabat-sahabat semua lapang bila bertandang ke FB saya. Jauh daripada keserabutan dengan isu-isu semasa yang selalu merumitkan keadaan. Sebagaimana saya sayangkan bahtera ini. Saya juga sayangkan semua dan berharap kita dapat meneruskan legasi perjuangan dengan nilaian yang tinggi, jauh daripada emosi dan berpatisipasi dengan jayanya. Terus istiqamah senyum ya sahabat grin emoticon

P/S: Meja makan di teratak kami yang tidak lekang daripada trafik keluar masuk kitab-kitab yang silih berganti.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Catatan Popular