Ahad, 2 Ogos 2015

AKU ANAK PIMPINAN PAS (Siri 6)


Saya suka dalami maksud tersirat disebalik perumpamaan-perumpaan yang Allah sebut di dalam al-Qur’an. Kesemua perumpamaan-perumpamaan ini ditujukan kepada perilakunya mengikut konteks ayat masing-masing. Adakalanya perumpamaan diaplikasikan dengan uslub yang sangat menarik, contoh orang yang bersedekah umpama satu benih yang terkeluar daripadanya tujuh tangkai, manakala setiap tangkai pula terkandung 100 biji menceritakan besarnya fadilat sedekah. Dalam masa yang sama, dibentangkan perumpamaan yang bersifat keras, contohnya bagi orang yang tidak mahu memahami hakikat kebenaran, diumpamakan sebagai “binatang” malah lebih teruk daripada itu. Pendekatan sebeginilah yang selalu diterapkan oleh pimpinan sesuai dengan konteks isu yang berlaku.

Teringat pula saya akan satu cerita salah seorang bekas pimpinan yang menempa nama suatu ketika dahulu menabur jasa kepada salah satu kawasan parlimen di Negeri Serambi Mekah. Ayatnya berbunyi: “Semasa saya turun menziarahi penduduk sekitar dalam kawasan saya, terdapat sebuah teratak kecil terdiri di tengah-tengah belantara, penghuninya hanyalah penoreh getah, saat saya berjalan melintasi pintu hadapan teratak ini, terdapat satu longgokan getah. Manakala di sudut belakang rumah pula terdapat satu longgokan lagi. Apabila ditanya kepada pemiliknya, dengan senyuman pemiliknya menjawab, longgokan di depan rumah adalah infaq saya kepada PAS manakala yang berbaki adalah untuk saya dan keluarga. Sebab itu Allah pelihara PAS sehingga sekarang kerana ada insan yang ikhlas berjuang.”

Saat cerita ini mandarat di lapangan “telinga” saya (riwayat mutawatir daripada sahabat). Terus tertanam dalam diri saya berserta yakin bahawa bahtera ini kekal dan akan dipelihara oleh DIA kerana kita mempunyai insan yang ikhlas berjuang kerana Allah biarpun hanya seorang yang bertitle “penoreh getah.” Percayalah kepada saya sahabat.

Ayahanda saya tahu akan kekurangan beliau, sebab itu generasi pelapis (adik beradikku) diirintis agar sumber kekuatan yang terhasil membuahkan natijah yang lumayan. Menjelang usia saya menjejak ke umur 13 tahun, saya dilempar ke satu negara yang cukup asing, teramat asing bagi saya sebagai seorang kanak-kanak riang. Apabila ditanya, “nak belajar kat sana tak?” dengan pantas saya menjawab ya walhal dalam memori saya hanya berfikir begini, “Alangkah bezznyer boleh naik kapal terbang.” Nikmat menaiki kapal terbang hanyalah nikmat sementara yang cukup mengaburi mata saya cisss. Setibanya di sana, baru tahu bahawa saya sekarang berhadapan dengan satu suasana baru, ditambah pula saya tidak mampu lagi berkomunikasi dalam bahasa ibunda mereka. Adess

Nilai tambah disebalik kekurangan inilah yang akan menyempurnakan harapan ayahanda terhadap ummah, beliau mencipta generasi sebagai bekalan untuk masa akan datang. Kekurangan yang dimaksudkan adalah penguasaan bahasa inggeris dan hafalan al-Quran.

Apabila disemak kembali susur galur kehidupan, pasti memberikan nafas dan kekuatan kepada saya dari semasa ke semasa untuk terus istiqamah atas jalan ini. Sebab saya tahu bahawa saya juga telah dipersiap untuk ummah. Ya untuk kalian semua. Istiqmah senyum yer sahabat.

P/S: Gambar kenangan berkelana di negara orang

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Catatan Popular