Ahad, 2 Ogos 2015

AKU ANAK PIMPINAN PAS (Siri 7)



Saat ini, keadaan politik dalam negara kita semakin bercelaru. Ada dalam kalangan kita yang berpatisipasi dan sebahagian yang lain mula naik muak, ditambah pula negara kita berhadapan dengan pelbagai krisis yang semakin teruk. Maka dengan ini, saya ingin bawa sahabat-sahabat yang mahukan ketenangan ke satu daerah ala-ala fantasi secara santai dalam ruangan tersedia ini.

Dalam al-Qur’an, Allah selalu beri amaran supaya jangan berbuat zalim. Allah tidak berbuat zalim kepada sesiapa walau sebesar zarah (item yang terlalu kecil) namun yang melakukan kezaliman sebenarnya adalah manusia itu sendiri. Saat kezaliman itu tercipta, maka tunggulah bala daripada Allah. Kita tercipta bukan kerna dunia, bahkan matlamat akhirat menanti dengan sebuah episod kehidupan yang abadi. Jagalah setiap tutur kata dan tindakan.

Di medan dakwah, aspek utama yang ditekankan adalah akhlak. Hampir semua murabbi-murabbi pendidik termasuk (ayahanda dan ibunda) saya memberikan penumpuan khas terhadap subjek ini. Walaupun kita belajar adab dan akhlak hanya di bangku sekolah, praktikalitinya berterusan sehingga mati. Bila kita berakhlak, kita pasti akan dihormati kawan dan lawan. Sudah tentu ruang untuk kita lontarkan idea (berdakwah) terbuka seluas-luasnya hanya dengan memakai pakaian akhlak dan adab yang baik. Sebaliknya, bila nilaian ini dihempas ke lantai maka datangkanlah seberapa banyak (nasihat/kebaikan) pasti akan tidak dipeduli.

Sahabat, saya dilatih untuk berjiwa besar sejak daripada kecil oleh kedua ayahanda dan ibunda saya. Saya hanya banyak memerhati dan terus memerhati. Saat dilemparkan ke suatu negara yang terlalu asing, tiada satu istilah pun yang saya kuasai bila berkomunikasi dengan kawan-kawan setempat. Hanya tahu balas, “I don’t understand dan terus blahh.” Cukup memberikan cabaran buat saya untuk bergelut dengan masa sambil memberanikan diri ke tahap yang maksima demi ilmu (kecek ore putih tapi tok panda jugop). Alhamdulillah, saya berpuas hati walaupun hanya sedikit.

Tiadalah orang yang paling cakna melainkan ayahanda saya, ke mana sahaja saya bermusafir beliau akan selalu datang ke sisi sambil memperingatkan agar berhati-hati dan berpesan akan potongan doa yang perlu diamalkan setiap masa. Sejak kecil sehinggalah sekarang. Tak sempat saya talipon mengatakan bahawa saya dah sampai ke destinasi yang dituju, beliaulah yang terlebih dahulu menalipon saya bertanya, “Kir sapa dah ko?” Inilah ayahanda saya yang merupakan pimpinan kalian semua.

Sahabat, belajarlah dengan kehidupan kerna dengan kehidupan, sahabat pasti akan dapat mempersiapkan diri sebaiknya. Kalau ingin berjasa kepada ummah, maka mulalah fikir macamana caranya. Saya sejak daripada dulu memikirkan caranya dan Alhamdulillah di medan sosial inilah saya berkongsi dengan kalian.

“Istiqamah Pada Kebenaran”

P/S: Zaman dulu kala time smart hihi

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Catatan Popular