Ahad, 2 Ogos 2015

AKU ANAK PIMPINAN PAS (Siri 8)



Saat catatan ini tercipta dan terus menerus mengekalkan legasi jalan penceritaan separa santai, saya cuba berhati-hati secara total dalam mengungkapkan kata. Namun, bila luahan kata dibalasi dengan kalimat berbau sinis, cerca dan bersifat dogmatik. Maka persiapkanlah kalian dengan balasan bunga bahasa bersifat fully agnostik, jauh daripada prerogatif, unarrogant dan fleksibel.

Izinkan saya larutkan minda sahabat-sahabat ke alam tafsir al-Qur’an. Suatu cabang ilmu yang tersangat saya cintai, kalian bisa mengalirkan air mata saat membuka lembaran suci ini plus menikmati kelazatan makna setiap ayat-ayat suci al-Qur’an via tafsirnya.

Antara ayat yang banyak mengolah pendekatan saya dalam realiti semasa adalah di dalam Surah Al-Shura ayat 40 yang bermaksud: “Dan (jika kamu hendak membalas, maka) balasan sesuatu kejahatan ialah kejahatan yang bersamaan dengannya; Dalam pada itu, sesiapa yang memaafkan (kejahatan orang) dan berbuat baik (kepadanya), maka pahalanya tetap dijamin oleh Allah (dengan diberi balasan yang sebaik-baiknya). Sesungguhnya Allah tidak menyukai oang yang melakukan kezaliman.

Kalian bisa untuk cuba buka lembaran-lembaran tafsir karangan ilmuan-ilmuan kita yang tersangat saya hormati baik dalam tafsir klasik iaitu al-Tabari, al-Qurtubi, Ibnu Kathir, al-Baghawi,. Begitu juga dengan tafsir kontemporeri contohnya al-Tahrir wa al-Tanwir, Tafsir Fi Zilal al-Qur’an, Tafsir Azhar dan banyak lagi. Dalam usaha untuk memahami ayat tersebut (Surah al-Shura ayat 40) secara tersurat dan tersirat. Saya suka akan gaya bahasa tafsir al-Sa’di, ringkas, padat dan mudah untuk dfahami. Dalam ayat tersebut terdapat tiga jenis unsur dan Unsur yang dimaksudkan adalah keadilan, ganjaran yang baik dan larangan tidak melakukan kezaliman. (nak tahu lebih lanjut boleh rujuk Tafsir Sa’di)

Bercakap tentang isu semasa, saya suka untuk hidangkan kepada sahabat satu isu yang bersifat inter politik, bangsa dan menyeluruh agar tidak bias dan kita mampu bersatu dalam satu kesatuan. (bertambah tenang berada di sini) Sahabat pernah dengar TPPA? Apa kaitan TPPA dengan kita? TPPA adalah Perjanjian Perkongsian Trans-Pasifik. Perjanjian Multilateral terikat ini mempermudahkan semua ahli TPPA bebas berniaga secara terbuka (liberal). Namun masalahnya, semua perbincangan dibuat secara rahsia. Keadaan ini saya lihat semakin merumitkan plus boleh menyebabkan kesan negatif kepada negara kita. (Boleh search dalam google tanda kita peka) Moga-moga Dato’ Seri Najib membuat keputusan bijak dan tidak sebagaimana tindakan beliau tempoh hari kepada Tan Sri Muhyidin Yassin. Teringat pula lagu P Ramlee, " Dimana kan ku cari ganti, serupa denganmu.....bla..bla..bla"

Sahabat, saya cukup terkenangkan suasana ketika pengajian saya di Jordan dahulu. Saya bukanlah orang yang pandai berhujah, malah nak berbahasa baku pun digelakkan kenalan sebab lafaz yang terkeluar hanyalah loghat kelate. Saat sahabat-sahabat seperjuangan mula berbicara tentang dasar, perlembagaan persatuan, halatuju jangka masa panjang atau pendek, saya hanya terpaku dan bisu melihat kalian berhujah ala-ala parlimen penuh adab, cukup menyegarkan minda. Setiap suara mewakili blok pemikiran masing-masing dan kami di sana terbuka plus menjaga tatasusila. Saya memerhati dan terus memerhati dan bagi saya, medan sana hanyalah medan praktikal. Medan sebenar-benarnya yang patut menjadi cabaran buat kita adalah medan ini. Ya medan ini! Di sini sahabat-sahabatku! Ku rindukan suara perdamaian daripada kalian sahabat.

Tapi bak dalam lagu Taufik Batisah, Awak kat mana? Awak kat mana? Awak kat mana? hihi

Maafkan saya sebab catatan kali ini memberatkan sedikit cara fkir dan cara baca sahabat-sabahat.

P/S: Gambar kenangan bersama sebahagian sahabat saya Muhd Fadzil dan NazMi Afifidalam sebuah program di Jordan. Izinkan saya ya kakanda Ihsan Fadhli Al-Maliki untuk kepilkan gambar kenangan dalam catatan kali ini.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Catatan Popular